LOUISE HAUGAARD JØRGENSEN 8.10.-5.11.2017



se encores ➤

UDSTILLING
'modtagerfelt'

i 2014 lavede billedkunstneren Louise Haugaard Jørgensen det stedsspecifikke værk, ’modtagerfelt’, i Skovsnogen ved Herning. værket er en permanent installation i en vestjysk skov. værket består af flere dele: en hytte af ubehandlet fyr med koboltblå malerier på gulvet, to kobberskilte med indgraveret tekst monteret på hyttens væg, en skiveformet kobberskulptur udspændt mellem to træer og en performance, som blev opført ved værkets fernisering. encores kuratoriske princip indebærer genudstilling af gamle værker i ny kontekst. ’modtagerfelt’ har en fysik, hvis dimensioner ikke tillader, at det bliver vist i et vindue. Haugaard Jørgensen har derfor udviklet en ny formulering af værket, som nu vises hos encore.

’ingenafstand’ (2017) består af en papier mache skulptur af avispapir fra Børsen, og en tekst. værket baserer sig på to centrale elementer fra den permanente installation i skoven: teksten fra det ene kobberskilt og træ som det dominerende materiale. teksten på vinduet fremstår som en ”digital håndskrift” og er udført med en musepen, der omdanner bevægelser over musepladen til streger på skærmen. denne metode giver en vis friktion og resulterer i en krampagtig, degenereret og svært læselig skrift. træet som materiale er repræsenteret i form af avispapirets stærkt forarbejdede fibre.

i det oprindelige værk er skoven en væsentlig en del af værket. her står det frit, uden vægge og loft der omkranser det og afskærer det fra omverdenen. når værket genvises i et vinduesrum, bliver der altså tale om en præsentation i en væsentligt anderledes italesættende ramme. som kunstneren selv siger det har værket måttet tilpasse sig encores kulturelle indelukke, formere sig immaterielt, sende fjerne slægtninge som stedfortrædere.

det oprindelige værk i skoven beskæftiger sig med vores grænsedragning mellem inde og ude, kultur og natur. værkets tekst taler om levende processer i naturlige og arkitektoniske rum og peger på det forfald, vi ikke kan gardere os imod i vore stuer. i ’ingenafstand’ er teksten fragmenteret, ord er udeladt, sætninger brudt op, og nye forbindelser opstår mellem tekstens dele. træet i avispapiret er forarbejdet både mekanisk og kulturelt og fremtræder således fjernt fra sit oprindelige ophav – træerne i skoven. denne afstand sættes på spidsen med titlen ’ingenafstand’, som problematiserer segmenteringen af verden i kultur og natur. via forflytningen af værket fra dets oprindelige placering i skoven har kunstneren etableret en forbindelse mellem skoven og vinduet i København, som reartikulerer værkets kritik på en ny og måske endnu mere virksom vis.

Louise Haugaard Jørgensen (f. 1988) bor og arbejder i København. hun er uddannet fra Det Jyske Kunstakademi i 2014 og har deltaget i flere udstillinger. hun arbejder blandt andet med performance, skulptur, installation, fotografi, lyd og video. i sin kunstneriske praksis interesserer hun sig i særdeleshed for stedsspecifikke arbejdsmetoder og temaer, som forholder sig til sprog, trossystemer, selvforståelse og tankemønstre.

Udstillingen er støttet af Statens Kunstfond.